ד"ר מידן ופרופ' שורק - מעורבות מולקולות RNA לא מקודד במחלה עצבית המקושרת לסוכרת

 ד״ר חנן מידן מהמרכז הרפואי ״מעייני הישועה״ ופרופ' חרמונה שורק, בשיתוף עם פרופסור נורקאן אוצליאר מאוניברסיטת וירצבורג, ניתחו מנגנונים העומדים בבסיסה של מחלה עצבית המקושרת לסוכרת, תוך ניתוח מידע קיים לגבי מולקולות תאיות ממשפחת RNA שאינן מקודדות לחלבון.
משפחה נרחבת זו כוללת מולקולות קטנות וגדולות אשר בניגוד ל-RNA שליח (mRNA) אינן מתורגמות לחלבונים. תחת זאת, מולקולות אלה הנקראות RNA לא מקודד (non-coding RNA ובקיצור ncRNA) משפיעות בעקיפין על יצירת חלבונים, ובכך מווסתות את רמתם בתאים, ברקמות ובאיברים שונים. בהקשר זה משמשות מולקולות אלה כמנגנון בקרה נוסף על התיפקודים התאיים. תפקידן של מולקולות אלה נחקר בעשורים האחרונים בלבד, אך כיום הן תופסות מקום מרכזי במחקר, היות והן נקשרו לאוסף מחלות נרחב לרבות סרטן, בעיות לבביות, מחלות עצביות כמו אלצהיימר ועוד.
בפרויקט זה נחקרו מולקולות ncRNA שנבדקו בעבר ונמצאו קשורות לסיבוכים הנוירולוגיים בסוכרת. מצב זה, הנקרא נוירופתיה סוכרתית, מאופיין בתמותת תאי עצב היקפיים, מופיע במהלך המחלה אצל כ-50% מחולי הסוכרת, ועשוי להוביל לכאב, זיהומים בגפיים, ולקטיעות גפיים.

באמצעות הצלבת נתונים ממאגרי מידע קיימים, הצבענו על מעורבות תהליך הרסני בסיסי המלווה סיבוכים נוירולוגיים אלה – דלקת, המצויה באוסף נרחב של תהליכים פתולוגיים. מחקרים נוספים מעידים כי לעיתים תכופות מלווה סכרת בדלקת, ולכן מתקבל על הדעת כי דלקת מעורבת גם בנוירופתיה הסוכרתית.

ביסוס מולקולות ncRNA כמעורבות בדלקת המלווה נוירופתיה סוכרתית, עשוי להרחיב את סל אפשרויות הטיפול הרפואי בסוכרת ובסיבוכיה, כך שרופאים יוכלו לבדוק את כמותן של מולקולות ncRNA ספציפיות בחולים סוכרתיים, וכך ללמוד על היקף ואופי מחלתם. "חתימת" ncRNA זו עשויה להשפיע על ניהול החולים והערכת מצבם, במיוחד בשלבים מוקדמים יחסית של המחלה, בהם ניתן להציע טיפולים אפקטיביים השומרים על איזונה.

קיראו את המאמר 

תמונת אילוסטרציה